چسب اپوکسی
دانلود جدیدترین موزیک ها
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 455
:: کل نظرات : 14

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 134
:: باردید دیروز : 65
:: بازدید هفته : 3682
:: بازدید ماه : 8194
:: بازدید سال : 46046
:: بازدید کلی : 1671946
چسب اپوکسی

یکی از مهم ترین چسب ها در تاریخچه استفاده از چسب چسب اپوکسی است. چسب های اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی ساخته می شوند که با تغییر درجه رزین و افزودن پرکننده هایی مانند فلزات، سرامیک ها و ... خواص و ویژگی های متفاوتی از خود نشان می دهند. چسب های اپوکسی نیم قرن است که در صنعت استفاده می شوند، خواص شیمیایی و فیزیکی بسیار خوبی دارند و معمولاً در دو جزء (رزین و هاردنر) تولید می شوند.

اپوکسی به هر یک از اجزای اصلی یا محصولات نهایی پخته شده رزین های اپوکسی اشاره دارد و همچنین یک اصطلاح محاوره ای برای گروه عملکردی اپوکسی است. رزین های اپوکسی که به عنوان پلی اپوکسید نیز شناخته می شوند، دسته ای از پلیمرها و پلیمرهای واکنشی هستند که حاوی گروه های اپوکسی هستند.

چسب‌های اپوکسی می‌توانند با هموپلیمریزاسیون کاتالیزوری یا با طیف وسیعی از واکنش‌ها، از جمله آمین‌های چند عملکردی، اسیدها (و انیدریدهای اسید)، فنل‌ها، الکل‌ها و تیول‌ها (که معمولا مرکاپتان نامیده می‌شوند) با خود واکنش نشان دهند. ). این معرف های رایج اغلب سخت کننده نامیده می شوند.سخت کننده های چسب های اپوکسی بر اساس مبنای شیمیایی به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

پلی آمین ها (الیفاتیک)
انیدریدها
فنل ها
الکل ها
تیول ها (مرکاپتان ها)

واکنش پلی اپوکسیدها با خود یا با سخت کننده های چند کاره یک واکنش گرمازا است و در نهایت پلیمری را تشکیل می دهد که اغلب دارای خواص مکانیکی مطلوب و مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی است. اپوکسی کاربردهای گسترده ای دارد، از جمله پوشش های فلزی، استفاده در الکترونیک و پایانه های الکتریکی فشار بالا، تولید برس رنگ، مواد پلاستیکی تقویت شده با الیاف و چسب های ساختاری و غیره.

 

خواص چسب های اپوکسی
به طور کلی، محصولات مبتنی بر اپوکسی شامل طیف گسترده ای از کاربردها، از جمله پوشش ها و رنگ ها، چسب ها و درزگیرها برای تعمیر سطوح فلزی می باشد. چسب های اپوکسی معمولاً پس از خشک شدن سفت و سفت می شوند و زمان خشک شدن آنها از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر است. به طور کلی، هرچه چسب ها سریعتر خشک شوند، استحکام نهایی آنها کمتر خواهد بود و بالعکس. اپوکسی های یک جزئی برای فعال شدن نیاز به گرما دارند و در عوض سرعت خشک شدن سریع تری نسبت به اپوکسی های دو جزئی دارند.مزایای استفاده از چسب های اپوکسی
مزایای چسب های اپوکسی در مقایسه با سایر چسب های سیلیکونی و چسب های پلی اورتان به شرح زیر است:
• کاهش حجم (انقباض) پس از خشک شدن
• عدم خروج گاز در هنگام خشک کردن
• سازگاری با طیف وسیعی از مواد
• چسبندگی خوب به بسیاری از مواد
• مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر خوردگی
• مقاومت بالا در برابر فرسایش
• عایق مناسب برای کابل های برق
• قابلیت حفاری، تراشکاری، سنگ زنی و سنگ زنی
• جذب ضربه ها و ارتعاشات در محل اعمال
• جلوگیری از خوردگی در نقطه استفاده بین فلزات غیر مشابه
• آنها اغلب سریعتر از اتصال دهنده های مکانیکی کار می کنند
• هزینه ارزان تر از روش های مکانیکی

یکی دیگر از مزیت های مهم و خوب رزین های اپوکسی این است که هیچ گونه ماده سمی در فرآیند ساخت آنها اضافه یا تولید نمی شود و این امر کار با آنها را ایمن تر می کند.

معایب چسب های اپوکسی
از معایب استفاده از چسب های اپوکسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• قبل از زدن چسب باید سطح را آماده کرد، زیرا عدم آماده سازی و تمیزی سطوح می تواند تاثیر زیادی در کیفیت چسبندگی نهایی چسب های اپوکسی داشته باشد.البته توجه داشته باشید که این امر در مورد چسب های دیگر مانند چسب پلی اورتان، چسب پلیمر MS و چسب های سیلیکونی نیز صدق می کند.

چسب های اپوکسی به دلیل خشک شدن سریع معروف هستند، اما برخی از انواع اپوکسی ها ممکن است به زمان خشک شدن بیشتری نسبت به سایر کدها نیاز داشته باشند.
به طور کلی چسب های اپوکسی مقاومت حرارتی بالایی ندارند و در صورت افزایش دمای سطح یا محیط، عملکرد و قدرت چسبندگی چسب به طور جدی تحت تاثیر قرار می گیرد.
عمر مفید چسب های اپوکسی کاملاً به محل نگهداری و شرایط نگهداری بستگی دارد. اگر چسب های اپوکسی به درستی نگهداری شوند، معمولاً چندین سال (حداقل 2.5 سال) دوام می آورند.
در برخی موارد نیاز به آموزش استفاده از چسب های اپوکسی وجود دارد. همانطور که گفته شد اپوکسی ها به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود در مکان های دارای اهمیت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین لازم است آموزش های لازم به اپراتورهایی که از اپوکسی ها استفاده می کنند ارائه شود.

چسب اپوکسی برای فلز
همانطور که از نام آن پیداست، چسب فلز اپوکسی فقط برای اهداف مربوط به اجسام فلزی استفاده می شود.این نوع چسب فلزی دو جزئی بوده و از ترکیب دو جزء در یک جزء استفاده می شود. چسب فلز اپوکسی برای چسباندن فلزاتی مانند: مس، آهن، آلومینیوم، روی، تیتانیوم، فولاد و برنج استفاده می شود و برای ترمیم سوراخ ها و نشتی ها در انواع محصولات فلزی و پرکردن لبه های فلزی استفاده می شود.

یکی از ویژگی های اصلی این چسب اپوکسی که توجه همگان را به خود جلب کرده است زمان کوتاه (5 دقیقه) است که این محصول به چسبندگی کامل می رسد که تحول عظیمی در صنعت چسب است. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به مقاومت آن در برابر انواع حلال ها و عوامل طبیعی مانند رطوبت، آب و هوا، بدون از دست دادن حجم در هنگام کامل شدن چسبندگی اشاره کرد.

مراحل استفاده از چسب فلز اپوکسی:

قبل از استفاده از این چسب ابتدا باید سطوح مورد نظر را از هرگونه کثیفی و کثیفی تمیز کنید سپس دو جزء چسب را با هم مخلوط کرده و در محل مورد نظر تزریق کنید. بعد از تزریق چسب تا 20 دقیقه هیچ کاری روی آن انجام ندهید و بدون حرکت نگه دارید. به مدت 24 ساعت به دلیل زمان اوج چسبندگی، از مواد ضد زنگ یا رنگ و حتی آب روی چسب استفاده نکنید.چسب اپوکسی برای فایبرگلاس
چسب فایبرگلاس اپوکسی که از دو جزء رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل شده است بر روی فایبرگلاس استفاده می شود و مقاومت فایبرگلاس را به میزان قابل توجهی در برابر عوامل حرارتی و مکانیکی افزایش می دهد. این دسته از چسب های اپوکسی در برابر آب و دمای بالا مقاوم بوده و در طول زمان با مشکل پوسیدگی مواجه نمی شوند.

از دیگر کاربردهای چسب اپوکسی فایبر گلاس در صنعت می توان به تولید کامپوزیت، مدل، پهپاد، مدل هواپیما و قطعات آنها، صنعت خودروسازی و تولید مونولیت اشاره کرد.از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این چسب می توان به استحکام کششی بالا، حرارتی و حرارتی بالا اشاره کرد. مقاومت شیمیایی، چسبندگی عالی به سطوح مختلف و مقاومت در برابر سایش بسیار بالا.



تعداد بازدید از این مطلب: 169
برچسب‌ها: چسب اپوکسی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : چهار شنبه 22 شهريور 1402
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
بین موزیک دانلود آهنگ جدید به هيچ ارگــان و گـروهي وابسته نبـوده و صرفــا بمنظور بهبود روند موسيقي کشور و ارائه خدمات فرهنگي هنـري به ايرانيان عزيز مشغول فعاليت مي باشد.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید